amelka222 amelka222
3471
BLOG

WOJSKA I KADRY PUTINA - 2: KUBINKA

amelka222 amelka222 Polityka Obserwuj notkę 130

Im więcej wiemy, tym więcej widzimy… To mądre porzekadło sprawdza się jak najbardziej w wypadku smoleńskich poszukiwań.

Kiedy w lutym po raz pierwszy próbowałam opisać drogę konwoju samochodów prezydenckich, widzianych przez świadków na odcinku: Alabino-Aprielewka-Moskwa w dniu 10.04.2010 r. w godzinach wczesno popołudniowych (13-14:00 czasu mosk.) http://lamelka222.salon24.pl/278209,co-sie-dzialo-w-moskwie-rano-10-kwietnia-2010http://lamelka222.salon24.pl/278779,watki-smolenskie-cz-3; http://lamelka222.salon24.pl/280087,teatr-smolenski-teatr-ogromny ,

 poruszałam się jak dziecko we mgle. Kompletnie nie zdawałam sobie sprawy z tego, czym – z wojskowego punktu widzenia - jest Kubinka i Alabino, które to miejscowości konwój mijał i wzdłuż których pędził na Moskwę: najpierw szosą M-3, potem M-1

 Dopiero w notce: http://lamelka222.salon24.pl/280925,rozkladanie-szachownicy-watki-smolenskie-cz-6, z 22. lutego, pojawił się pierwszy zarys informacji o wojskowym charakterze tej trasy.

Przytoczę fragment tamtego wpisu:

„„1. Alabino – Aprielewka – Jużkowo (Juszkowo) – Kubinka:

[…] Obserwowane przez świadków kolumny prezydenckie z G. Połtawczenką, pędzące od Alabino na Moskwę z prędkością ok. 200 km/h w godz. ok. 15-16:00 MT (13-14:00 CET). Zator utworzony na szosie M-1 i ekstremalne – wg świadków – działania ochrony i drogówki, pozwalają przypuszczać, że drogi łączące Smoleńsk z Moskwą co najmniej od południa dnia 10 kwietnia były zakorkowane.

W rejonie tym, gdzie można zmienić trasę z szosy Mińskiej na Kijowską (i odwrotnie), leżą dwa lotniska. Stare, nieużywane w Jużkowie (Juszkowie) oraz potężna baza wojskowa z dużym lotniskiem w rejonie miejscowości Agafanowo- Staryj Gorodok, która w wykazach baz wojskowych z 1997 r, figuruje jako KUBINKA […] [http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm ].

 Ponieważ są świadkowie jazdy samochodów prezydenckich jedynie od Alabino, nie wiemy, czy jechali ze Smoleńska od razu do Moskwy, czy mieli coś jeszcze do załatwienia „po drodze”, np. w bazie Kubinka. A może helikopterami dolecieli do Kubinki ze Smoleńska, a tam czekały już na nich samochody. Nie przypadkiem jeden ze świadków wspomina, że drogówka pilnowała dróg na tym odcinku już od 12:00. (10:00cz.pol.)

Inny, że:

„С самого утра в Смоленске таксисты недоумевали, почему наглухо закрыт выезд на трассу Москва — Минск? О том, что произошла страшная авиакатастрофа с самолетом, в котором летела польская делегация и президент Польши Лех Качиньский, еще не было известно. 

„Z samego rana w Smoleńsku taksówkarze nie wiedzieli dlaczego „na głucho” jest zamknięty wjazd na trasę Moskwa-Mińsk? O tym, że „miała miejsce straszna katastrofa lotnicza z samolotem, którym leciała polska delegacja i prezydent Polski, Lech Kaczyński”, nie było jeszcze wiadomo.”” http://lamelka222.salon24.pl/280925,rozkladanie-szachownicy-watki-smolenskie-cz-6

 Domniemania powyższe i stawiane wówczas pytania obarczone były jednak przeczuciem możliwości sformułowania błędnej interpretacji: czy na pewno w bazie stacjonowania „striżi” i „russkich witiazi” możliwe by było wylądowanie polskiego samolotu w sposób niezauważony dla postronnych osób?

Wątpliwość ta tłukła mi się po głowie przez długi czas i stanowiła  piętno stereotypowych wyobrażeń cywila i laika o wojskowych bazach lotniczych: strefa ściśle zamknięta, ściśle kontrolowana, a jakby co – odpalająca rakiety i wysyłająca w minutę eskadrę samolotów bojowych. Przylot do takiego ośrodka odrzutowca pasażerskiego z barwami i oznakowaniem obcego kraju, wydawał się mało prawdopodobny.

Jednakże niemożliwy do zakwestionowania fakt odbycia przez kolumnę samochodów prezydenckich (możliwe, że wiozących „tylko” G. Połtawczenkę i kogoś jeszcze, kto z samego rana był przecież w Smoleńsku w okolicach Siewiernego!) rajdu po trasie opisanej we wcześniejszych notkach, nie pozwalał mi porzucić tematu.

Wracam do niego dzisiaj – już z nieco pełniejszą wiedzą o samej Kubince i o Alabino, i podtrzymuję hipotezę, że lotniska obu tych ośrodków - lub jednego z nich - MOGŁY być miejscem lądowania samolotu / samolotów polskiej delegacji w dniu 10.04.2010.

 Zanim przedstawię argumenty przemawiające – moim zdaniem – za uznanie tego terenu za potencjalnie możliwy obszar, na którym polska delegacja prezydencka zakończyła swój tragiczny lot, dwie ogólniejsze uwagi:

  1. Nie twierdzę, że opisywany tutaj przeze mnie teren  może być jedyną możliwością. Podkreślam: rozważam JEDNĄ Z HIPOTEZ. Pozostałe lokalizacje ciągle wymagają badania: Sieszcza-Szatałowo, Brańsk, Lipieck; inne rejony Smoleńszczyzny, niż okolice lotniska Siewiernyj.
  2. Chaos organizacyjny w rosyjskich wojskach, w tym także w siłach powietrznych FR, wynikający z permanentnej od 2008 r. reformy struktur organizacyjnych i roszad kadrowych, powoduje, że dane, które - np. na podstawie rosyjskiej wikipedii - można było brać za w miarę wiarygodne (na co wydawały się wskazywać daty ostatnich redakcji poszczególnych haseł), nie znajdują potwierdzenia w bieżących informacjach prasowych, czy w różnych – nielicznych – opracowaniach. Dlatego też w tekście zmuszona jestem często używać formuły „jest / było / może być”, gdyż często nie ma żadnej możliwości zweryfikowania istniejących danych.
  3. Specjalistyczne fora wojskowe, na które np. można wejść przez portal „Jandeks”, są z reguły wyczyszczone za okres od II połowy 2009 r. do mniej więcej czerwca 2010.

 

 Argument pierwszy.

Dotyczy pytania: Czy polski odrzutowiec pasażerski w dniu 10.04.2010 r. nad Alabino lub Kubinką musiał budzić szok, zdziwienie, zaciekawienie itd.? A więc: czy nie mógł spokojnie, bez zwracania specjalnej uwagi, wylądować – nawet w towarzystwie eskorty myśliwców?

 Mnogość różnego rodzaju samolotów latających w okolicach 10.04.2010 nad Alabino i Kubinką – oficjalnie: w związku z przygotowaniami do parady zwycięstwa na dzień 9 maja 2010 – powodowałaby, że polski samolot / samoloty mogły nie budzić zdziwienia, ani szczególnego jakiegoś zainteresowania.

Jak donosił lipecki portal w dniu 12. kwietnia 2010 [http://www.lipetsknews.ru/today/?id=13299] niebo nad Alabino (a więc i nad Kubinką, bo to niedaleko) było wręcz „zapchane” od ćwiczących regularnie samolotów. Ponieważ poligon w Alabino najczęściej używany jest do ćwiczeń przed występami różnych formacji wojskowych na Placu Czerwonym w Moskwie, także przed 9 maja 2010 był wykorzystywany intensywnie przez lotnictwo.

W paradzie miały wziąć udział (i ćwiczyć nad Alabino) m.in.: „В воздушном строю ВВС пролетят самолеты Су-24, Су-25, Су- 27, Су-34, МиГ-29, МиГ-31, Як-130, Ан-124, А-50 и Ил-78, а также вертолеты армейской авиации Ми-8, Ми-24, Ми-26, Ми-28, Ка-20 и Ка-52.
В парадном строю авиации будут представлены 3-и смешанные группы дозаправки от Ил-78 в сопровождении самолетов Су-27, МиГ-29, МиГ-31 и Як-130.”

 Oczywiście, nie ćwiczyły wszystkie jednego dnia. Ale – różnorodność samolotów tutaj się pojawiających mogła przyzwyczaić obserwatorów do egzotycznych widoków.

 Argument drugi.

Dotyczy pytania: czy polskie barwy narodowe na samolocie / samolotach mogły budzić na tym obszarze powszechne zdumienie i zaciekawienie?

 Wydaje się, że – niekoniecznie.

1. Już w marcu 2009 r. zwracano uwagę na to, że nad Kubinką i w samej bazie lotniczej liczne zadania wypełniają oficerowie białoruscy, z białoruskim sprzętem, że samoloty z oznaczeniem białoruskim bardzo przypominają ukraińskie, dobrze znane pasjonatom lotnictwa w Rosji [ Какую миссию выполняют белорусские офицеры на авиабазе в Кубинке?” - http://yuzle.com/socium/2154.html (Jaką misję wypełniają]białoruscy oficerowie w awiabazie na Kubince?].

W tym wypadku chodziło o współpracę w ramach międzynarodowego porozumienia lotniczgo funkcjonującego od początku 2002 r. pod nazwą „Otwarte Przestworza”, którą Rosjanie nazywają „Czystym Niebem” i podstawowy typ samolotu, jaki wykorzystywany jest przez FR i państwa z nią współpracujące, tj. An-30B [pisze o tym także dzisiaj JS24 - JS24 16.05.2011 10:59 http://freeyourmind.salon24.pl/ ].

Pomijam tutaj zupełnie inny aspekt tego zagadnienia. A mianowicie: w „rozważaniach smoleńskich” przyzwyczailiśmy się do traktowania domniemanego faktu przekroczenia przez polskie samoloty w dniu 10.04.2010 r. białoruskiej i rosyjskiej przestrzeni powietrznej w taki sposób, jakby granica białorusko-rosyjska stanowiła klasyczny przykład granicy między dwoma odrębnymi i niezależnymi, sąsiednimi państwami. I zapominamy o związkach wojskowych, gospodarczych i politycznych, jakie łączą oba podmioty w ramach Państwa Związkowego Rosji i Białorusi (do niedawna ZBiR). Przyjąć możemy, iż fakt ten mógł mieć dodatkowe konsekwencje, jeśli chodzi o stosunek wojsk białoruskich i państwa Białoruś do wydarzeń z dnia 10.kwietnia – jakkolwiek by one nie przebiegały.

 

2. Od 2008 r. toczyły się przygotowania do pozbycia się przez Centralny Okręg Wojskowy i Min. Obrony FR części bazy Kubinka i oddania kilkudziesięciu hektarów inwestorom prywatnym, zainteresowanym w wydzieleniu z Kubinki oddzielnej części lotniska dla cywilnego biznesu. Głównym kontrahentem tego przedsięwzięcia był (i jest nadal ) Sulejman  Kerimow, przedstawiciel firmy Aviation Explorer – Компания "Нафта-Москва"   [Kompania „Nafta-Moskwa”], który już dopełnił formalności dotyczące procesu przejmowania prawie 2/3 bazy Kubinka za 216 mln rubli, wpłaconych  22.07.2010 r. –(wg stanu na dzień 6.04.2011 r. ) [http://www.aex.ru/news/2010/7/22/76851/ ; http://www.vedomosti.ru/newspaper/article/257954/vzlet_kerimova#ixzz1MTHB5UnF ].

 Częste od 2008 r. odwiedziny „gości z zewnątrz” na terenie bazy, lądowanie wcale nie wojskowych maszyn na jej pasie, spowodowały, że baza utraciła już wcześniej stricte wojskowy charakter i przestała być pilnie strzeżonym, pełnym tajemnic obiektem wojskowym. Przestała być też postrzegana przez mieszkańców Kubinki, jako jednorodny obiekt wojskowy, a jedynie już raczej jako atrakcyjne miejsce okazjonalnych pokazów techniki pilotażu, podczas gdy na co dzień nie zwracała już na siebie takiej uwagi, jak wcześniej.

Z dniem 1 grudnia 2010 r. lotniczy pułk Kubinki (nie ten od pokazów i akrobacji lotniczych „striżi” i „russkich witiazi” – ten pozostał i nadal będzie główną atrakcją bazy), liczący wcześniej 24 samoloty rosyjskich sił powietrznych,  został rozformowany i skierowany do Lipecka***.

http://www.odintsovo.info/news/?id=20097

 Z filmików o Kubince znajdujących się w sieci, można też wysnuć przypuszczenie, że eskortowanie polskiego samolotu / samolotów dla lotników z Kubinki nie byłoby chyba większym problemem. Zobacz: "Русские Витязи" и "Стрижи": репетиция парада Побе...

[4:18 18,01Mb] 27 мар 2010 Kubinka

Dowódca 237 centrum pokazoweg techniki lotniczej w Kubince, Aleksandr Pietroń, Igor Szpak, z-ca dowódcy.

http://rutube.ru/tracks/3079932.html?v=859e60dbe03bab6d64505d8717f4e1c8

 

Podobnie było z ćwiczeniami nad Alabino (linki poniżej).

 

Podsumowanie.

 

Próbuję dzisiaj odpowiedzieć na pytanie, czy poszerzona od lutego br. wiedza o Kubince, Alabino i innych miejscowościach oraz o armii rosyjskiej sprzyja pozytywnej, czy też negatywnej weryfikacji hipotezy o tym, że polska delegacja mogła zakończyć swój tragiczny lot 10.04.2010 w okolicach Kubinki i Alabino, tj. na terenie Centralnego Okręgu Wojskowego FR, z Moskwą w samym centrum?

 Z przedstawionych powyżej danych zdaje się wynikać, że W ŻADNYM ELEMENCIE DANE TE NIE PODWAŻAJĄ TAKIEJ MOŻLIWOŚCI. Co więcej, wydają się ją uprawdopodobniać.

 

Osoby zainteresowane szczegółami opisu rajdu rosyjskich samochodów prezydenckich do Moskwy w dniu 10.04.2010, który – dzięki świadkom – naprowadził nas na trop Kubinki, odsyłam do w moich „Wątków smoleńskich cz. 3.” [http://lamelka222.salon24.pl/278779,watki-smolenskie-cz-3 ]

 

 

Pozostałe źródła:

- http://rutube.ru/tracks/3209024.html?v=6c3a143486b5a7a8625b6b43523f852b ,  (4.05.2010)

- 23 foto z Kubinki – sierpień 2010.

http://chernenok.livejournal.com/49210.html

- awiabaza Kubinka , 1.10.2009

http://video.mail.ru/inbox/yaremenko81/6/8.html

-http://www.newstube.ru/media/kubinka-svoe-otletala

- Медведев и Сердюков посетили Кубинку

28.03.200916:14 Звезда http://tvzvezda.ru/

http://www.newstube.ru/media/medvedev-i-serdyukov-posetili-kubinku

- Репетиция парадаMoskwa

[1:26 6,72Mb] 28 апр 2010 http://rutube.ru/tracks/3187395.html?v=37a6fa77d99f0c593d837a15b4db1717

 

 Alabino:

-Репетиция Парада Победы. Красная площадь в Алабино [gen Bakin wywiad] [2:45 8,77Mb] 22 апр 2008 http://rutube.ru/tracks/635036.html?v=fd5e4154c8eaea6297a47684469a981b

-Репетиция Парада Победы. Тренировочные полеты на а...[Alabino, Kubinka] [3:38 16,68Mb] 17 апр 2009  http://rutube.ru/tracks/1780363.html?v=2577318be84fd8c772059ebe80a03909

- Воздушный парад 2010, Москва репетиция [6:43 25,21Mb]  06 май 2010 http://rutube.ru/tracks/3214030.html?v=e694875ba7df9bdbe9c3691ebed04f95

- В Алабино прошла первая сводная репетиция Парада П...[plac ćwiczeniowy w Alabino- prawie jak Pl. Czerwony w Moskwie, więc i ćwiczenia się tu odbywają cały czas!] [4:01 31,69Mb]  08 апр 2011 http://rutube.ru/tracks/4307773.html?v=69a34e2fc2d7834690243203dbedae7f

- В Алабине прошла финальная репетиция парада Победы [ciekawe!!!] [3:42 29,81Mb] 22 апр 2011 http://rutube.ru/tracks/4357503.html?v=6af3ad410a9790e2e091087e24199a69


*** [Dowódcami pułku lotniczego w Kubince byli:

1989-1997 Byczkow W. G.

1997- 2000 Kutuzow A. N.

2000-2006 Omiel’czenko A. I.

2006-2009 Tkaczenko I. W . (zginął tragicznie podczas ćwiczeń na Su-27 16.08.2009, kiedy zderzyły się dwa samoloty; poza nim zgięło jeszcze 2 lotników oraz 4 osoby cywilne)

2009-2010 Pietrow A. G.]

Zobacz galerię zdjęć:

amelka222
O mnie amelka222

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka