Smoleńsk 11.04.2010. Powrót ciała śp. L.Kaczyńskiego  do Polski
źródło: http://www.poloniarosji.ru/novosti/wieczny-odpoczynek-ra
Smoleńsk 11.04.2010. Powrót ciała śp. L.Kaczyńskiego do Polski źródło: http://www.poloniarosji.ru/novosti/wieczny-odpoczynek-ra
amelka222 amelka222
2013
BLOG

Miejscowości w dochodzeniu smoleńskim.

amelka222 amelka222 Polityka Obserwuj notkę 21

Wątki smoleńskie cz. 9.

 

Mapki ciąg dalszy.

(Część poprzednia objęła: Alabino - Irkuck).

Jużkowo(Juszkowo)

Miejscowość leży na zachód od drogi A-107, łączącej szosę Mińską M-1 z szosą Kijowską M-3 w rejonie Alabino. Zlokalizowane jest tutaj nieczynne już lotnisko. Miejsce to pojawia się w analizie ruchu pojazdów prezydenckich FR w dniu 10.04.2010. w godzinach około południowych, do godz. 15-16:00 czasu moskiewskiego, w kierunku od Alabino do Moskwy, szosą M-3.

http://www.newsdozor.ru/index.php?topic=62750.230

http://lamelka222.salon24.pl/278209,co-sie-dzialo-w-moskwie-rano-10-kwietnia-2010

 

Jużnyj – lotnisko na północ od centrum Smoleńska

Współrzędne nawigacyjne dla komunikacji powietrznej z punktu ASKIL na trasie do Smoleńska kierują samoloty na korytarz prowadzący na lotnisko Jużnyj (LNX). Lotnisko ma charakter cywilny.

W badaniu okoliczności tragicznego finału lotu polskiego Tu-154 w dn. 10.04.2010 z Warszawy do Smoleńska, okazało się, że port lotniczy Jużnyj współpracował z lotniskiem Siewiernyj m.in. w zakresie przekazywania na lotnisko Siewiernyj danych pogodowych.

Lotnisko Jużnyj brane jest pod uwagę w rozważaniach uwzględniających i poszukujących innego, niż okolice Siewiernyj, miejsca katastrofy Tu-154. Ogniwem naprowadzającym na tę lokalizację są zapisy rosyjskich internautów na portalach automobilistów.

http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://www.forum_avia_ru/

http://lamelka222.salon24.pl/280925,rozkladanie-szachownicy-watki-smolenskie-cz-6

 http://lamelka222.salon24.pl/278209,co-sie-dzialo-w-moskwie-rano-10-kwietnia-2010;

http://lamelka222.salon24.pl/ 

www.smolensk-auto.ru/forum/index.php 

freeyourmind.salon24.pl/275323,tusk-zmarnowal-wszystkie-swoje-szanse#comment_3929034 p

 

Katyń

Miejsce kaźni ponad 20. tys. Polskich oficerów zamordowanych wiosną 1943. przez NKWD na rozkaz J. Stalina. ZSRR, ani Rosja po 1990., nigdy nie uznały tej zbrodni za ludobójstwo dokonane przez władze ZSRR. Do dnia dzisiejszego wielu Rosjan jeszcze wierzy w tzw. kłamstwo katyńskie, w którym twierdzi się, że zbrodni w Katyniu dokonali w 1941 Niemcy. Odkrycie w 1943 masowych grobów w Katyniu pod Smoleńskiem przez Niemców i ich zbadanie przez delegację Międzynarodowego Czerwonego Krzyża, potwierdzające mord władz sowieckich, stało się pretekstem do zerwania przez Stalina stosunków dyplomatycznych z wychodźczym rządem polskim w Londynie 25.04.1943. Stosunki te nigdy nie zostały wznowione. Stalin bowiem przygotowywał w ZSRR nowe grupy komunistów mających przejąć władzę polityczną w Polsce po wkroczeniu na ziemie polskie Armii Czerwonej (były to: PPR , ZPP i PKWN). Gwarantowały one pełne podporządkowanie powojennej Polski Sowietom, jak również likwidację całego polskiego obozu niepodległościowego, związanego z prawowitymi władzami RP, tj. z rządem londyńskim.

[Zob.: obszerna literatura historyczna.]

 

Na uroczystości związane z 70. rocznicą mordu katyńskiego leciała rano 10.04.2010. do Smoleńska polska delegacja, z Prezydentem RP, Lechem Kaczyńskim, na czele. Cała delegacja (łącznie z załogą samolotu, liczyła 96 osób) zginęła. Okoliczności tej tragicznej śmierci nie zostały jeszcze (28.02.2011.) wyjaśnione i nie ma pewności, czy polskie elity

polityczne zginęły w wyniku nieszczęśliwej katastrofy samolotu, czy też w wyniku planowanego zamachu.

http://cogito.salon24.pl/281217,kolonia-zaufanych-przyjaciol

http://cogito.salon24.pl/253872,symbol

http://cogito.salon24.pl/237521,bilans-otwarcia-cena-tragedii-smolenskiej

 

Kijów

W badaniu okoliczności śmierci, jaką w Rosji ponieśli członkowie polskiej delegacji lecącej rano 10.04.2010. do Smoleńska na obchody 70. rocznicy mordu katyńskiego, zebrane materiały informacyjne przywołują ukraiński Kijów jeden tylko raz. O godz. 14:40 opublikowano depeszę z Kijowa, w której S. Ławrow, minister spraw zagranicznych FR, składa Polakom wyrazy ubolewania i zapewnia, że wszystkie okoliczności tragicznego wypadku samolotowego zostaną zbadane, a wątpliwości – które zawsze się w takiej sytuacji pojawiają – dogłębnie i sprawnie wyjaśnione. 

http://www.rian.ru/spravka/20100410/220475933.html

 

 

Kubinka

Leży w rejonieStary Gorodok-Agafonowo-Repiszcze-Poluszkino-Pronskoje. Na północ od szosy Mińskiej M-1, na zachód od skrzyżowania M-1 z drogą A-107, łączącą M-1 z szosą Kijowską M-3.

Zlokalizowana jest tam potężna baza wojsk lotniczych Baza do dzisiaj nie zmieniła swojego charakteru.

W 1997 stacjonowały tam wojska bojowe wyposażone w SU-24, Su-25, Su-27, MIG-29, śmigłowce Mi-8. Wg „Russian Air Force Order of Battle [1997]” były tam jeszcze: 237th Guards Display Center (ex? 234th Proskurovskiy Guards Regt) Kubinka,  121st Aircraft Repair DepotTactical aircraft Kubinka.

W badaniach okoliczności tragicznej śmierci polskiej elity politycznej w Rosji w dn. 10.04.2010, Kubinka pojawia się na trasie obserwowanego przejazdu konwoju samochodów prezydenckich FR w kierunku Moskwy. Fakt ten wiązany jest z całością wydarzeń opisywanych przy Alabino i Aprielewce..

http://www.newsdozor.ru/index.php?topic=62750.230http://lamelka222.salon24.pl/278209,co-sie-dzialo-w-moskwie-rano-10-kwietnia-2010http://lamelka222.salon24.pl/278779,watki-smolenskie-cz-3http://www.newsdozor.ru/index.php?topic=62750.230http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

Lipieck

Lipieck jest obwodowym miastem Federacji Rosyjskiej, leżącym ok. 100 km od Woroneża, Jak na warunki rosyjskie, Lipieck jest ośrodkiem niezbyt dużym: nieco ponad 0,5 mln mieszkańców, z przemysłem ciężkim (metalurgicznym – huta żelaza i stali, maszynowym), kilkoma szkołami wyższymi i półwyższymi, dwoma lotniskami.

Lotnisko północne – jak wydaje się wynikać z map Google - ma charakter cywilny i odbywają się tu loty wszystkich rosyjskich połączeń lotniczych. Lotnisko zachodnie natomiast (oznaczone w Google jedynie jako "West"), zlokalizowane jest w kompleksie nieostrego obrazu terenu, składa się co najmniej z dwóch segmentów i – jak można przypuszczać – stanowi element składowy potężnej lipieckiej bazy lotniczej i szkoleniowej rosyjskich sił powietrznych.

Wg „Russian Air Force Order of Battle [1997]”, w 1997 stacjonowały tutaj: 4th Combat Aircrew Training Center, 968th Tactics and Weapons Training Regt (760th SlAP) fighters, jednostki wojskowego transportu lotniczego z bazą An-12.

Czy 10 kwietnia 2010 r. lądował tam nasz samolot i ewentualnie w jakich okolicznościach (np. przejęty przez rosyjskie myśliwce), czy też fakt taki w ogóle nie miał miejsca, ustalenia nadal trwają.

 

http://www.niepoprawni.pl/blog/2679/na-wschod-od-smolenska-lipieck

http://www.niepoprawni.pl/blog/2679/lipieck-suplement

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

http://www.niepoprawni.pl/blog/2679/na-wschod-od-smolenska-lipieck


Mińsk – Białoruś

Jako punkt przelotowy na trasie lotniczej Warszawa-Smoleńsk. Kontrola lotów w Mińsku kontaktowała się z załogami wszystkich polskich samolotów lecących dnia 10.04.2010 na uroczystości do Smoleńska. Jej rola kończyła się w momencie wejścia polskich statków powietrznych w przestrzeń Federacji Rosyjskiej.

W branych pod uwagę lotniskach zapasowych, w razie niemożności lądowania polskiego Tu-154 w Smoleńsku ze względu na złe warunki pogodowe, Mińsk, podobnie jak Witebsk (Białoruś) i Moskwa – były uwzględniane.

W obu tych kontekstach Mińsk jest uwzględniany prawie we wszystkich opracowaniach i notkach na temat Smoleńska w dn. 10.04.2010.

http://aspiryna.salon24.pl/268763,gen-blasik-a-wieza-kontroli-lotow


Moskwa

Z racji stołecznego charakteru, mieści w swoich strukturach wszystkie centralne ogniwa władzy w Federacji Rosyjskiej. Jest największym miastem tego kraju. Jest także największym miastem Europy, liczącym 10,47 mln mieszkańców (2008), przy czym cała aglomeracja liczy 14,6 mln. mieszkańców (2007).

Nas tutaj interesują przede wszystkim zlokalizowane na jej terenie i w jej pobliżu lotniska i bazy wojskowe.

Najpierw lotniska małe, nieznane lub mało znane. Jest ich wokół Moskwy b. dużo i wydaje się, że większość z nich ma charakter wojskowy.

Ta grupa lotnisk przedstawia się następująco:

- Nie jedno, lecz dwa lotniska w Bykowie: południowe (55°33'13.49"N, 37°58'50.77"E) przy osiedlu Turajewo i północne (55°37'23.14"N, 38° 3'48.78"E) przy ul. Gagarina (A-102)

- W miejscowości Klimowsk pod Moskwą: 55°20'16.57"N, 37°30'12.48"E, wydaje się, że mamy zamaskowany teren z pasem lotniskowym. Jeśli tak – mamy kolejne lotnisko Klimowsk pod Moskwą- (55°20'17.11"N, 37°30'11.78"E), na północ od Dworca Lwowskiego, niedaleko skrzyżowania szosy M-2 z drogą A-107, na zachód od ul. Klimowskiej i torów kolejowych. Od M-2 odchodzi zresztą (przy autodromie) dobra droga – ul. Objezdnaja Doroga, bezpośrednio prowadząca do Klimowska.

Leży ono niedaleko, na południe od większego lotniska Ostafiewo. Przy drodze łączącej oba miejsca, szosie M-2 leży miejscowość Podolsk. Prawie w linii prostej na wschód od Podolska znajduje się duże lotnisko Domodiedowo.

 - W kierunku północno-zachodnim od Klimowska jest następna zagadka. Co to jest? 55°24'21.71"N, 37°24'6.57"E . Miejscowość Ivankovo, pas (lotniskowy?) w kierunku Troitska.   

- Posuwając się dalej na północny zachód trafiamy na następny obiekt: 55°27'56.48"N, 37°22'6.89"E, w kształcie koła.

-J eszcze dalej, w tym samym kierunku docieramy do bazy Troitsk                        

 - K/Safronowa mamy pas lądowania: 55°31'50.37"N, 37°43'18.00"E

 - Moninopod Moskwą, lotnisko czynne: 55°50'20.91"N, 38°10'13.20"E, na południowy wschód od Czkałowa (Szczołkowa), w pobliżu szosy M-7, W 1997: Air Forces' Academy Various (AEF & GI) Monino

 - Szakmanowo: 54°38'39.60"N, 39°33'23.41"E, na północny zachód od Riazania. Na południe, Na południowy wschód od Moskwy.

 - Lotnisko k/Protasowa: 54°29'44.19", 39°55'5.25"E: Riazań-Aleksandrowo. Przy szosie Noworiazańskiej M-5. Na południowy wschód od Riazania

 - Co to? 54°50'19.90"N, 43° 8'2.14"E. Na zachód od miejscowości Rosstanje. Teren: pustkowie!

- Z kolei nieco na wschód od tej miejscowości mamy kolejne lotnisko: 54°49'22.39"N, 43°15'0.65"E, o zdecydowanie wyraźniejszych zarysach, chociaż częściowo zamaskowane. Na południowy wschód od Vladimira, a lekko na północny wschód od Riazania i Szakmanowa

 - Lotnisko k/Kazania, w rejonie: Kiribi-Peszanje-Kovali: 55°36'54.50"N, 49°17'45.16"E

Drugie lotnisko, międzynarodowe, Kazań: 55°52'7.74"N, 49° 8'13.81"E

 

Duże porty lotnicze Moskwy:

 Szeremietiewo, 55°58'5.70"N. 37°25'56.66"E, na północ od Moskwy, przy M-10; Domodiedowo; Wnukowo. Obsługują połączenia wewnętrzne i międzynarodowe. W dokumentach dotyczących losów polskiej delegacji w dniu 10.04.2010, z lotnisk tych wymieniane jest najczęściej Wnukowo, które brane jest pod uwagę jako lotnisko zapasowe w sytuacji niemożności lądowania w Smoleńsku-Siewiernyj. Na lotnisko Wnukowo ostatecznie przyleciał Ił-76, który rano 10.04. znajdował się nad lotniskiem Siewiernyj w Smoleńsku, tuż przed planowanym przylotem polskiego Tu-154 z delegacją Prezydenta RP, Lecha Kaczyńskiego. Domodiewowo, z kolei, wymieniane jest w informacjach z dnia 10.04. jako miejsce startowania lub powrotu helikopterów wylatujących z Moskwy do Smoleńska.

W komentarzu na http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html ### z 17:38, jest informacja, że „przed chwilą z Wnukowa wystartowała załoga helikoptera 06285 {Mi-26???](informacja z częstotliwości 122,3)”.

Podaje się, że helikopter ten nie wyleciał jednak z Wnukowa, lecz wzniósł się na wysokość 150 m z lotniska Ostafiewo, zlokalizowanego na południe od Moskwy, przy szosie M-2 (podczas gdy Wnukowo jest po stronie południowo-zachodniej).
Czy miał międzylądowanie w Ostafiewie? Czy też, należąc do bazy we Wnukowie, rozpoczynał po prostu swój start w Ostafiewie? A może on wcale nie był związany z Wnukowem? Może był to śmigłowiec planowo nadlatujący z Vladimira, który miał międzylądowanie w Ostafiewie?
Stąd lecieć miał do Smoleńska-Siewiernyj,  przez Troick.
Czy miał tam się zatrzymać w jakimś celu, czy tylko przelatywał? W jakim celu podawano miejsce, w którym śmigłowiec ten nie musiałby lądować? Innych punktów przelotowych nie wymieniono, a w drodze do Smoleńska mija się ich trochę... http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

Jak pokazuje przykład helikoptera 06285, mającego startować z Wnukowa, a ostatecznie startującego z Ostafiewa, takich nieujawnionych faktów w powyższych lotach mogło być więcej. A co dopiero mówić o braku jakichkolwiek informacji o ruchu samolotów i helikopterów należących np. do rosyjskich wojsk powietrzno-desantowych lub innych formacji, które przecież nie ujawniają swoich ruchów komunikacyjnych... http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

 Domodiewowo, z kolei, wymieniane jest w informacjach z dnia 10.04. jako miejsce startowania lub powrotu helikopterów wylatujących z Moskwy do Smoleńska. Łącznie z przylotem w nocy śmigłowców mających – wg oficjalnych przekazów - transportować ciała ofiar katastrofy ze Smoleńska. „Более скорбная миссия - груз "200" в Домодедово” – napisał jeden z interneutów na forum http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

Inny (### „Smolianin”)zauważył, że „[…]когда Ми-26 в дмд улетал, летает как будто души погибших собирает. . .”[Kiedy Mi-26 na Domodiedowo odlatywał, leciał jakby dusze poległych zbierał…]

http://www.forumavia.ru/forum/2/9/1520138656583337411001270885429_18.shtml

 Czkałkowo (Szczołkowo) – 30 km na północny wschód od Moskwy, przy drodze A-103. w 1997: dywizja sił lotniczych, 353rd Special Purpose Transport Aviation Regt, 354th Special Purpose Transport Aviation Regt, baza Ił-22.

10.04.2010 od godz. 12:04 podawana była informacja o gotowości do wylotu 2 „bortów” z Czkałowa (Szczotkowa)’

http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

 http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

Zdecydowanie częściej, niż Czkałkowo (Szczałkowo) pojawiają się informacje o zaangażowaniu bazy Żukowski-Ramienskojew wysyłaniu w ciągu całego dnia 10.04.2010 śmigłowców do Smoleńska. Trudno potwierdzić, w jakim stopniu podawane przez agencje informacyjne wiadomości, co do godzin wylotu i rodzaju statków powietrznych startujących do Smoleńska z tego lotniska, pokrywały się ze stanem faktycznym. Różnice między „planowanym wylotem” a „dokonanym wylotem” były niekiedy kilkugodzinne. Chaos informacyjny może świadczyć: a/ o celowym nie podawaniu dokładnych danych; b/ o trudnościach w zgraniu działań wszystkich podmiotów zaangażowanych w „sprawę smoleńską” w d. 10.04.

Zanotowane tego dnia wyloty z tej bazy:

-- ### z 18:45, że z lotniska Żukowskij (= Ramienskoje!) wyleciały "borty" podobne do "RF-32824, RF-32825". Autor powołuje się na info z lotniska i świadka, który "zorientowany jest w temacie Smoleńska".
- z ### z 18:51: że z włodzimierskiej oblasti (Vladimir) ma wylecieć do Smoleńska 1 Mi-26, lub dwa takie helikoptery. Brak pewności wśród dyskutujących, czy to są helikoptery, które miały wylatywać wcześniej z Ramienskoje i Vladimira, czy też dodatkowe.
http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

 Żukowski (Ramienskoje) – charakterystyka obiektu:

Ramienskoje-Żukowski, lotnisko, 55°33'20.68"N, 38° 9'58.89"E, Jest to obiekt supernowoczesny z całą bazą logistyczną (magazyny itp.) do prowadzenia operacji wojennych i podobnych (klęski zywiołowe) do przeładunków ciężkiego sprzętu - czołgi itp. To jest

najdłuższy pas startowy w Europie, ponad 5 km.

Ramenskoye - lotnisko LII. Gromov. PołożonE między miastem Żukowski, Moscow region i Ramenskoye, 3 km dworzec

południowy-zachód "42 mil".

Airfield Ramenskoye "out-of-klasy, zdolne do przyjmowania wszystkich typów statków powietrznych bez ograniczeń masy startowej. Radiowy sygnał wywoławczy "Proud".

Na lotnisku w oparciu FGUAP Sytuacje kryzysowe Ministerstwa Lotnictwa Inc firmy Aviastar-Tu ", JSC" Aviation Company "Alrosa- Avia" LLC, linie lotnicze nazwę Grizodubova VS ", oddział JSC" IL ", OAO Tupolew ZhLIiDB, LIiDB JSC "Suchoj" i innych producentów samolotów i lotnictwa MSW i Federalnej Służby Bezpieczeństwa.

Oprócz lotów testowych, lotnisko jest wykorzystywane przez lotnictwo cywilne jak handlowej międzynarodowego lotniska, także na lotnisku w latach nieparzystych jest Międzynarodowego Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej Salon (MAKS), a od 2010 r., w latach parzystych Międzynarodowe Forum "Engineering Technologies".

W 1980 roku lotnisko było wykorzystywane do wysyłania kopii promu kosmicznego "Buran" na kosmodromu Bajkonur na specjalny samolot transporter VM-T, jak również powtarzające się próby w locie (za pomocą poziomej) prototypu Buran.

Wg informacji dotyczących wydarzeń zachodzących w okolicach Smoleńska w dn. 10.04.2010, z lotniska tego startowały śmigłowce kierowane do Smoleńska


Źródła:

-Pozyskane od Blogera Zezorro;

-http://www.rian.ru/spravka/20100410/220475933.html

-http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

-http://lamelka222.salon24.pl/278209,co-sie-dzialo-w-moskwie-rano-10-kwietnia-2010

-http://lamelka222.salon24.pl/278779,watki-smolenskie-cz-3

-http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

 

Szatałowo

Rzadko używane obecnie lotnisko, leżące przy drodze A-141, prowadzącej na południowy wschód od Smoleńska. Dawniej stacjonowały tutaj jednostki bojowe z Su-24MR, Su-24, MIG-25.

Brane pod uwagę w trakcie poszukiwań innego, niż Siewiernyj w Smoleńsku, miejsca lądowania polskiego samolotu Tu-154 z polską delegacją udającą się do Smoleńska rano 10.04.2010 na uroczystości 70 rocznicy mordu katyńskiego.

Zob.: np.:

ALEF-1 o hipotezach podziału delegacji na Okęciu i innym miejscu lądowania, poza Smoleńskiem_Siewiernym

http://fikcje.salon24.pl/272236,25-pasazerow-tupolewa-czyli-brakujace-ogniwo http://bushido.salon24.pl/270197,smolenski-gambit-uspieni

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

http://freeyourmind.salon24.pl/271851,archeologia-smolenska

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

 

Sieszcza

1977: 566th Military Transport Aviation Regt An-124; jednostka wcześniej stacjonująca s Smoleńsku-Siewiernyj. Jej żołnierze byli obecni na Siewiernym 10.042010, obsługując to lotnisko przed planowanym przylotem polskiej delegacji. Miejsce brane pod uwagę w rozpatrywaniu innej lokalizacji lądowania polskiego Tu-154, leżacej w miarę blisko Smoleńska.

http://freeyourmind.salon24.pl/271851,archeologia-smolenska

http://freeyourmind.salon24.pl/271974,bumaga

http://sescha.info/

http://lamelka222.salon24.pl/279021,specjalisci-z-sieszczi-na-siewiernym-10-04-2010 http://marektomasz.salon24.pl/278983,ostateczna-rozprawa-z-hipoteza-katastrofy-lotniczej

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 


Ostafiewo,

W materiałach dotyczących „sprawy smoleńskiej” z 10.04.2010, lotnisko to pojawia się przypadkowo, kiedy pada informacja, że mający startować z Wnukowa śmigłowiec … faktycznie wystartował z Ostafiewa.

Zob.: Wnukowo.

http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy

 


Orenburg

Występuje w dokumentach jedynie jako baza wojskowa, do której trafiły rozformowane w 2009 jednostki ze Smoleńska-Siewiernyj. W 1977 stacjonowały tutaj: U/I Military Transport Aviation Division, Military Transport Aviation Regt Il-76, Il-22.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_wojskowe_Smole%C5%84sk-Siewiernyj

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

 

Taganrog

W dokumentach dotyczących 10.04.2010 baza występuje jedynie jako miejsce dyslokacji jednostek ze Smoleńska. W 1997 były tutaj:708th Ind. Military Transport Avn Regt Il-76, 3rd Bomber Aviation Regt Su-24, 16th Shturmovik Aviation Regt Su-25.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_wojskowe_Smole%C5%84sk-Siewiernyj

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm


Samara

Samara (ros. Самара, w latach 1935-1991 Kujbyszew, cyrylica: Куйбышев) – miasto w Rosji, port rzeczny nad Wołgą. Stolica obwodu samarskiego. Wielki ośrodek przemysłu maszynowego, metalowego, petrochemicznego, spożywczego i lekkiego. W czasie II wojny światowej mieściła się tu szkoła kontrwywiadu kierowana przez NKWD, w której od kwietnia do lipca 1944 byli szkoleni przyszli członkowie kadr MBP i UB - tzw. kujbyszewiacy.Stacjonują tutaj bazy śmigłowców wojenno-transportowych Mi-6 i Mi-8. 

Samara występuje w „sprawie smoleńskiej” głównie jako siedziba firmy remontującej polskiego Tu-154, „Aviacor” (?), należąca do przyjaciela W. Putina, O. Deripaski. Dyrektorem generalnym zakładów „Aviakor” w Samarze jest Aleksiej Gusiew.

„W Polsce postępowanie przetargowe, mające doprowadzić do wyłonienia wykonawcy zostało uruchomione w MON 11 lutego 2009. Oferty wstępne 26 lutego 2009 złożyły MAW Telecom Intl. i Polit-Elektronik, Metalexport-S oraz Bumar. Komisja DZSZ MON uznała, iż tylko pierwsza oferta spełnia wymagania przetargu. Oferta Bumaru została zdyskwalifikowana, a Metalexport-S poproszono o uzupełnienie dokumentów i złożenie wyjaśnień. Ostatecznie 5 marca 2009 jego ofertę także zdyskwalifikowano.

W wyniku przetargu na remont 2 tupolewów będących w użytkowniu 36 Sp. Pułku Lotniczego, jako jedyną ofertę (z ceną 69,637 mln zł.) przyjęto w dn. 7 kwietnia 2009 roku ofertę firm MAW Telecom Intl. i Polit-Elektronik – reprezentujących przemysł rosyjski. Zgodnie z założeniami przetargu, samoloty miały być wyremontowane i zmodernizowane w dwóch turach, pierwszy natychmiast po przetargu, drugi pod koniec 2009.

Już wówczas pojawiały się głosy niektórych analityków, że zakład w Samarze nie ma takiego doświadczenia i nie daje gwarancji rzetelnego wykonania remontu. Znawcy rosyjskiego przemysłu lotniczego przypominali, że Samara przez 6 lat nie mogła się wywiązać ze zlecenia na remont czeskiego Tupolewa. Według źródeł nieoficjalnych, remont jednego polskiego Tu-154M ubezpieczono na wypadek niepowodzenia przedsięwzięcia do kwoty 22,5 mln zł plus VAT.

Nie wiemy zatem – co zdecydowało o wyborze tego właśnie zakładu i czy fakt, że jego prezesem jest zięć byłego prezydenta Rosji miał dla tej decyzji jakiekolwiek znaczenie.” [http://cogito.salon24.pl/179895,ostatni-remont]

Samara posiada 2 lotniska, Port lotniczy Samara – jest międzynarodowym portem lotniczym położonym 30 km na północ od centrum Samary i 50 km na wschód od centrum Togliatti, w obwodzie samarskim.

Przedstawiciel firmy produkującej tupolewy OAO „Tupolew”, A. Bobryszew, wszedł w skład komisji powołanej przez prezydenta FR, D. Miedwiediewa, wyjaśniającej okoliczności katastrofy polskiego samolotu Tu-154 pod Smoleńskiem 10.04.2010. Częste usterki remontowanego Samarze polskiego samolotu były podstawą rozważania wątku ewentualnej awarii samolotu jako jednej z przyczyn katastrofy.

Komisja została powołana 10 .04.2010 ok. 12:00 czasu mosk. W jej skład weszli: W. Putin – przewodniczący, oraz: S. Szojgu, wicepremier I. .Lewitin, S. Ławrow (w jego zastępstwie w pracach komisji uczestniczył W. Titow), przedstawiciel pionu śledczego Prokuratury Generalnej FR, W. Markin, Prokurator Generalny J. Czajka, i jego przedstawiciel W. Malinowski, wice premier S. Iwanow, szef smoleńskiego oddziału Prokuratury FR, I. Bałajew, szef sztabu BBC (WWS) A. Aloszyn, szef federalnej agencji transportu powietrznego A. Nieradko, min. zdrowia T. Golikowi, szefowa MAK T. Anodyna, szef MSWewn.R. Nurgaliew, szef komitetu śledczego Prokuratury Generalnej FR A. Bastrykin, gubernator smoleńskiej oblasti S. Antufiew,, pełnomocnik nadzoru transportu G. Kurzienkow, szef departamentu infrastruktury M. Sokołow, szef sztabu A. Zielin, przedstawiciel OAO „Tupolew” A. Bobryszew, pełnomocny przedstawiciel prezydenta FR, G. Połtawczenko.

http://www.rian.ru/spravka/20100410/220475933.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/Samara_%28miasto%29

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

SMOLEŃSK-SIEWIERNYJ

Lotnisko powstało w latach 20. XX wieku i z biegiem czasu przekształciło się w lotnisko 1. klasy z pasem startowym długości 2500 m i szerokości 49 m, gdzie możliwe stało się przyjmowanie samolotów o masie powyżej 75 ton. W okresie zimnej wojny, w latach 1951–1991, stacjonowały tu samoloty MiG-23 i Su-27 ze 401 i 871 Pułku Myśliwskiego.

W latach 1946–2009 na lotnisku stacjonował 103 Gwardyjski Krasnosielski Pułk Lotnictwa Transportowego im. Bohatera Związku Radzieckiego W. S. Grizodubowej (ros. 103-й гвардейский Красносельский Краснознамённый военно-транспортный авиационный полк имени Героя Советского Союза В. С. Гризодубовой, tzw. jednostka wojskowa nr 15401, ros. войсковая часть № 15401), wyposażony w samoloty Ił-76M i Ił-76MD. W latach 1998–2009 wchodził on w skład 61 Armii Lotnictwa Transportowego Naczelnego Dowództwa (ros. 61-я воздушная армия Верховного главнокомандования (Военно-транспортная авиация)) ze sztabem w Moskwie]. W latach 2006–2009 dowódcą pułku był płk gwardii Nikołaj Jewgienjewicz Krasnokutski, pilot wojskowy 1. klasy. Poza tym w bazie stacjonowały dwie jednostki wojskowe obsługujące pułk – jednostka wojskowa nr 06755 (ros. войсковая часть № 06755), należąca do służb tyłowych, i jednostka wojskowa nr 064402 (ros. войсковая часть № 064402). Lotnisko było wykorzystywane jako miejsce składowania i demontażu wojskowych samolotów transportowych Ił-76 przeznaczonych do złomowania.

15 października 2009 roku 103 Gwardyjski Krasnosielski Pułk Lotnictwa Transportowego został rozformowany; samoloty przekazano do baz lotniczych w Orenburgu i Taganrogu (sztandar do bazy w Orenburgu). 70 proc. żołnierzy pułku przeniesiono do innych jednostek (w Twerze, Pskowie, Taganrogu i innych miastach, w tym do Sieszczi (Sioszczi)), 30 proc. odeszło do rezerwy, a odpowiedzialność za lotnisko przejęła wojskowa komendantura lotnicza (ros. авиационная комендатура) – jednostka wojskowa nr 06755, czyli tzw. batalion materiałowo-technicznego zabezpieczenia lotniska (ros. батальон материального и технического обеспечения аэродрома). W 2010 roku w batalionie tym służyło przeszło 50 oficerów i żołnierzy; monitorowali oni stan pasa startowego i prowadzili prace konserwatorskie (w listopadzie 2009 roku stan osobowy jednostki wojskowej nr 06755 znacznie zmniejszono, zwalniając z niej ok. 90 osób; liczebność jednostki wojskowej nr 064402 również ograniczono). W 2010 roku dowódcą komendantury lotniczej lotniska Siewiernyj (jednostki wojskowej nr 06755) był Siergiej Kokariew.

Po rozformowaniu 103 Gwardyjskiego Krasnosielskiego Pułku Lotnictwa Transportowego

[tak o tym pisze komentator:

„Tam (w Sieszczi) siedzi po prostu 566 Solniecznogorski Czerwonego Sztandaru Orderu Kutuzowa III Stopnia Bojenno-Transportowy Pulk Lotniczy z 61 Armii powietrznej - czyli tej, do ktorej nalezal pulk siedzacy wczesniej w Severnym. A wiec dowodztwo, logistyka, lacznosc, transport itd. byly obslugiwane przez te same jednostki pomocnicze. Stad - jesli cos mieli zrobic na Severnym, to po prostu przyslali z Sioszczi ludzi, ktorzy juz to lotnisko znali, bo wczesniej obslugiwali....

KHAVIRA 0 33  | 16.02.2011 22:54

http://lamelka222.salon24.pl/279021,specjalisci-z-sieszczi-na-siewiernym-10-04-2010 ]

 

 Lotnisko Siewiernyj przyjmowało samoloty nie częściej niż raz w miesiącu, zwykle z wyższymi urzędnikami z Moskwy; z powodu braku na lotnisku własnych służb kontroli ruchu lotniczego, w celu przyjęcia samolotu każdorazowo przyjeżdżała do Smoleńska grupa kontrolerów lotniczych z Tweru (znajduje się tam baza lotnicza Twer-Migałowo, gdzie pierwotnie stacjonowały jednostki 61 Armii Lotnictwa Transportowego Naczelnego Dowództwa i sztab wchodzącej w jej skład dywizji lotniczej, a od 2010 roku znajdowała się 6955 Mginska Baza Lotnicza (ros. 6955-я Мгинская Краснознаменная авиационная база), podlegająca Dowództwu Wojskowego Lotnictwa Transportowego (ros. Командование Военно-транспортной Авиации), powstałemu z przekształcenia 61 Armii Lotnictwa Transportowego).

Do października 2009 roku lotnisko Siewiernyj przyjmowało przede wszystkim wojskowe samoloty transportowe; niekiedy lądowały na nim samoloty z delegacjami państwowymi odwiedzającymi Smoleńsk] (np. 17 września 2007 roku, gdy na lotnisku wylądował polski samolot z prezydentem RP Lechem Kaczyńskim, udającym się wraz z polską delegacją do Katynia). W grudniu 2009 roku minister obrony Rosji Anatolij Sierdiukow wyraził zgodę na zmianę statusu lotniska; sugerował, by administracja obwodu smoleńskiego opracowała odpowiednią koncepcję; obiekt planowano przekształcić w cywilne lotnisko towarowe. 5 kwietnia 2010 roku zatwierdzono akt przeglądu technicznego lotniska Siewiernyj; wynikało z niego, że jest ono gotowe do przyjmowania specjalnych rejsów samolotów Jak-40 i Tu-154 kursem 259 stopni przy minimum pogody 100 m (podstawa chmur) i 1000 m (widzialność)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_wojskowe_Smole%C5%84sk-Siewiernyj

http://lamelka222.salon24.pl/279021,specjalisci-z-sieszczi-na-siewiernym-10-04-2010

 


Pokrowka

Leży w prostej linii, niecale 30 km na południe od Smoleńska.

Pokrowka zaliczana jest do północnych części Smoleńska; leży po prawej stronie Dniepru. Tu znajduje się Siewiernyj. Miejsce wskazane przez świadka wydarzeń pod Smoleńskiem w godzinach rannych 10.04.2010. Wg niego, polski samolot spadł pobliżu czołgu. Informacje są nadal weryfikowane.

http://arturb.salon24.pl/275729,pokrowka

clouds.salon24.pl/212186,czolg-i-milicja

www.smolensk-auto.ru/forum/index.php 

 

 

Pieczersk

W pierwszych przekazach o mającej miejsce katastrofie polskiego samolotu wiozącego do Smoleńska delegację z Prezydentem RP Lechem Kaczyńskim na uroczystości 70 rocznicy mordu katyńskiego w dn. 10.04.2010, wymieniały obrzeża osiedla Pieczersk. Cytat dosłowny: 

„„Дата: 10 Апр 2010 12:19:28 · Поправил:cemichael(10 Апр 2010 12:19:58)# 
C Р О Ч Н О На борту разбившегося под Смоленском самолета были 132 человека - СКП МОСКВА, 10 апр - РИА Новости. На борту самолета президента Польши Леха Качиньского, который разбился в Смоленской области в субботу, находились 132 человека, сообщил РИА Новости официальный представитель следственного управления СКП РФ Владимир Маркин. "В субботу на окраине Печорска Смоленской области при заходе на посадку в аэропорту Северный в условиях сильного тумана потерпел катастрофу самолет Ту-154 президента Польши. На борту которого находилось 132 человека, в том числе президента и его супруга", - сказал Маркин. "Проводятся первоначальные следственные действия. Сведения о погибших уточняются", - добавил он. Как сообщили РИА Новости в МЧС России, при ЧП погибли все находившиеся на борту люди. -0- 10/04/10 12:11.””

 

Usytuowanie miejsca katastrofy, widoczne na zdjęciach satelitarnych z dn. 11 i 12.04.2010, wskazuje jednak na duże oddalenie tegoż miejsca od obszaru Pieczerska.

 

http://www.rian.ru/incidents/20100410/220426962.html

http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lexx-gold.livejournal.com/35878.html?mode=reply



Sankt-Petersburg

Punkt ten ze Smoleńskiem w dn. 10.04.2010 łączy w zasadzie jedynie osoba konsula generalnego RP w Sankt Petersburgu, Jarosława Drozda, który obecny był na lotnisku w Smoleńsku Siewiernyj. Wchodził w skład polskiej delegacji oczekującej rano tego dnia na przylot Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego na uroczystości 70-tej rocznicy mordu NKWD na polskich oficerach w Katyniu.

Konsulat Generalny RP w Petersburgu blisko współpracował z Konsulatem Generalnym RP w Irkucku i więzi te w marcu-kwietniu 2010 (w związku z wielkanocnymi uroczystościami religijnymi w Irkucku i na Syberii) były dość wyraźne.

W Sankt-Petersburgu miał też D. Miedwiediew powziąć informację o katastrofie polskiego Tu-154 w Smoleńsku.

Jeszcze jeden fakt może wiązać to miasto ze Smoleńskiem. 28 maja 2010 firma Forenex z Sankt-Petersburga rozpoczęła badania dostarczonych przez MAK plików dźwiękowych z urządzeń polskiego Tu-154, w których umieszczono zapis rejestratora FDR oraz próbki głosów Mariusza Kazany oraz gen. Błasika.

http://fikcje.salon24.pl/281586,w-poszukiwaniu-dodatkowych-osmiu-minut

 http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20101113&typ=po&id=po01.txt

http://lama2.salon24.pl/249720,lista-obecnosci-na-lotnisku-w-smolensku-tomasz-turowski-cz-1

http://www.poloniarosji.ru/novosti/wieczny-odpoczynek-racz-im-da-panie.html



Troick

Baza wojskowa pojawiająca się przypadkowo w dokumentacji dotyczącej „sprawy smoleńskiej” z dnia 10.04.2010. Pojawienie to związane jest z trasą lotu śmigłowca z Ostafiewa.

Zob.: Wnukowo, Ostafiewo.

Obok tej bazy znajduje się bardzo charakterystyczny obiekt terenowy: 55°29'45.18"N, 37°19'27.34"E.

http://www.radioscanner.ru/forum/topic38398-30.html

http://lamelka222.salon24.pl/281548,10-04-2010-na-drodze-od-smolenska-do-moskwy



TWER

Ośrodek ten pojawia się w dokumentach dotyczących lotu polskiego Tu-154 do Smoleńska w dn. 10.04.2010 w trzech okolicznościach. Jako miejsce łączności wieży kontroli lotów Smoleńsk-Siewiernyj (obok Moskwy), jako wyznaczone dla Ił-76 miejsca zapasowego lądowania z drodze ze Smoleńska i jak jednostka wojskowa, do której przeniesiono część rozformowanych sił wojskowych ze Smoleńska-Siewiernyj. Jak powiadają, Rosjanie „Twer – to wojenne lotnisko Migałowo-Twer i międzynarodowy port lotniczy „Twer-Migałowo”.

Baza lotnicza Twer-Migałowo (ros. военный аэродром Тверь-Мигалово) – baza lotnicza Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej na zachodnich obrzeżach Tweru w Rosji, na terytorium Moskiewskiego Okręgu Wojskowego[2], od 1995 roku wykorzystywana przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej i Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej jako tzw. lotnisko wspólnego bazowania (ros. аэродром совместного базирования), gdzie lądują również samoloty cywilne[3]. Do 2002 roku lotnisko Twer-Migałowo miało status międzynarodowego portu lotniczego, lecz utraciło go[4].

W 2010 roku na terenie lotniska mieściła się 6955 Mginska Baza Lotnicza (1. kategorii) (ros. 6955-я Мгинская Краснознаменная авиационная база (1 разряда)), czyli jednostka wojskowa 21350 (ros. войсковая часть № 21350)[5], podlegająca Dowództwu Wojskowego Lotnictwa Transportowego (ros. Командование Военно-транспортной Авиации)[6], utworzonemu w 2009 roku z przekształcenia 61 Armii Lotnictwa Transportowego Naczelnego Dowództwa (ros. 61-я воздушная армия Верховного главнокомандования (Военно-транспортная авиация)[7]. W bazie stacjonowały przede wszystkim wojskowe samoloty transportowe Ił-76, An-12 i An-22[8]. W 2010 roku na stanie 6955 Mginskiej Bazy Lotniczej znajdował się również samolot laboratorium An-26 nr boczny 147, służący do technicznych oblotów lotnisk[9] jako tzw. samolot-kalibrator (ros. самолет-калибровщик)[10].

W 2010 roku w skład 6955 Mginskiej Bazy Lotniczej weszły bazy wojskowego lotnictwa transportowego w Pskowie, Orenburgu, Taganrogu i Seszy koło Briańska[11]. Część samolotów należących do 6955 Mginskiej Bazy Lotniczej stacjonowała na lotnisku wojskowym Klin-5 w obwodzie moskiewskim[5]. W 2010 roku na terenie lotniska w Migałowie znajdował się także 1136 Lotniczy Skład Broni Rakietowej i Amunicji (ros. 1136‑й авиационный склад ракетного вооружения и боеприпасов, 1136 АСРВиБ), tzw. jednostka wojskowa nr 73852 (ros. войсковая часть № 73852)[12].

W latach 2008–2009 roku w bazie Twer-Migałowo stacjonowały jednostki lotnicze wchodzące w skład 61 Armii Lotnictwa Transportowego Naczelnego Dowództwa[13]:

  • 12 Mginska Dywizja Wojskowego Lotnictwa Transportowego (ros. 12-я Мгинская Краснознамённая военно-транспортная авиационная дивизия)
  • 196 Gwardyjski Miński Pułk Lotnictwa Transportowego (ros. 196-й гвардейский Минский военно-транспортный авиаполк) – samoloty Ił-76, An-12
  • 76 Gwardyjska Leningradzka Samodzielna Eskadra Lotnictwa Transportowego (ros. 76-я гвардейская Ленинградская отдельная военно-транспортная авиаэскадрилья) – samoloty An-22
  • 224 Jednostka Lotnicza (ros. ФГУП Государственная авиакомпания «224 летный отряд») – samoloty Ił-76MD i An-124 Rusłan[14]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Baza_lotnicza_Twer-Miga%C5%82owo

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

 

Wiaźma:

(ros. Вязьма) – miasto w Rosji, w obwodzie smoleńskim, nad rzeką Wiaźmą (dopływ Dniepru). Wiaźma (Vyazma,), na trasie przelotu Smoleńsk – Moskwa. Wiaźma leży 150km od Smoleńska, Około 57,5 tys. mieszkańców. Od 1994 do listopada 2009 roku stacjonowała baza tymczasowa 440 pułku śmigłowców przeniesionego z byłego NRD (Mi-8,  Mi-9, Mi-24).   

Miejsce pojawiające się w trakcie poszukiwań innego miejsca, niż Smoleńsk-Siewiernyj lądowania polskiego Tu-154 w dn. 10.04.2010. Poszukiwano lotniska – bazy lotniczej w stosunkowo niedużej odległości od Smoleńska.

Wiaźma posiada  lotnisko Dvoewka (Dwajowka)

Lotnisko Dvoevka (ros. Двоевка), obwód smoleński, 9 km na południowy wschód od miasta
Przed 1960 było tam lotnisko wojskowe, następnie aeroklubowe oraz Centrum Szkolenia Lotniczego. Rozmiar płyty lotniska 2000 m (rozmiar zbliżony do południowego lotniska w Smoleńsku). Miejsca do lądowania jest jednak znacznie więcej niż na Jużnym, bo pas w Dwajowce/Dwojewce jest i szerszy, i dłuższy niż na Smoleńsku-Południowym (Jużnym).W pobliżu lotniska brak jest osiedli mieszkalnych.
W obrzeżach Wiaźmy znajduje się również małe lotnisko o rozmiarze pasa około 500m (Jak-40 - dobieg 450 m), położone 2 km na zachód od centrum Wiaźmy.

http://lamelka222.salon24.pl/279021,specjalisci-z-sieszczi-na-siewiernym-10-04-2010

###cyngus.x2; ###A-TEM.

http://www.aircraft-charter-world.com/airports/europe/russia.htm

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.htm

 

 

 

Vladimir lotnisko: 56° 8'10.19"N, 40°19'22.73"E

Włodzimierz (ros. Влади́мир, Władimir) – miasto obwodowe, w Rosji, nad Klaźmą (dopływ Oki). Około 310 tys. mieszkańców (2005). Baza wojskowa dla: An-12, Mi-8, An-22, siedziba 517th Military Transport Il-76 , 98th Airborne Division.

W materiałach dotyczących 10.04.2010 pojawia się jedynie jako miejsce startowania śmigłowców do Smoleńska.

Na północ od Vladimira znajduje się Ivanowo,które posiada 2 następne lotniska : 56°56'44.93"N, 40°55'38.36"E, przy szosie M-7, 57° 3'48.30"N, 40°58'39.48"E – przy szosie A-113.

http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82odzimierz_%28Rosja%29

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/av-orbat.html

http://lubczasopismo.salon24.pl/glosoddolny/post/275729,pokrowka

 

 

L;amelka222

amelka222
O mnie amelka222

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka